11 Kasım 2012 Pazar

T T T (Bol görselli, bol örnekli yazı)

Yani Trend Topic Trolleri



Bugün sizinle Twitter üzerinde rahatsızlık duyduğum TT'ler hakkında bir yazı ile iletişim kuracağım. ( Bol bol terim kullanıyorum. Çünkü dilimize çevirdiğimizde anlamını yitirebiliyor kanımca)

TT (yani Trend Topic) nedir? 

Twitter üzerinde en çok konuşulan yahut konuşulması istenilen kelime, başlık veya cümlelerdir. Gerek hashtag olarak (örn. #cambardak) gerek en çok kelimeler olsun sık sık kullanılır ve Twitter'ın sol tarafında yer alır. Dünya veya Türkiye TT'lerini takip etmek de sizin elinizdedir. Takip etmenin yanı sıra, arama kutusundan da var olduğunu bildiğiniz ya da var olup olmadığını merak ettiğiniz başlıkları arayıp bulabilirsiniz. 

TT hangi amaçlarla kullanılır?

TT insanların belli başlıklar için düşüncelerini paylaştığı, hatta belki de bir tartışma ortamı olarak görüldüğü bir "alan" halini almıştır. Sosyal medyada reklam başta olmak üzere, akım, haberdar etme, hatta gündemi takip etme gibi pek çok işlemle karşımıza çıkıyor. Aynı zevklerde ya da düşüncelerde insanlar oturup TT hazırlığı içine giriyor, "en çok benim başlığım TT'de kaldı" gibi bir yarışa giriyorlar. Kurumlar ya da şahıslar. Kurumlar için ne kadar reklamsa, şahıslar için de bir o kadar itibar, yahut eğlence. Mesela Fenerbahçeliler bir TT oluşturup listeye giriyor, ardından Galatasaraylılar ayaklanıp karşı saflardan TT savaşına giriyor, hatta geçebiliyor. Böylelikle bir çekişme başlıyor, taraftarlar destekliyor ve bu "mini moda"lar ile Twitter TT'si kullanılıyor (bence bu meşgul etmek tabi). Yahut bazı kullanılan kelimeler TT olarak takılabiliyor.


Bazen ünlüler veya onların hayranları tarafından içerik ve başlık üretiliyor:




Geçenlerde bir sayfada böyle bir yazıya rastladım. Karşıt bir duruş sergileyip, aslında gündem başlığının kişi ya da kurumlara hiç bir fayda sağlamadığını belirtiyordu. Aslında her ne kadar içinde olduğum mecra bana mantıksız gelse de, reklam açısından, özellikle viralliği konusunda aynı fikirde değilim. En azından kurumlar ile alakalı olan kısmına katılmıyorum. 


Aslında Trending Topics( gündem başlıkları ) bir şekilde twitter’da konuşulan konu başlıklarından haberdar olmamızı sağlıyor.
Trend olmak size istediklerinizi sağlıyor mu?
Her gün bir sürü takımın, çeşitli “hashtag” leri (#) trend oluyor( gündeme oturuyor).
Pekala ;
  • Trend olan takım, rakibini yeniyor mu?
  • Daha fazla mı kombine bilet satıyor?
  • Taraftar sayısını mı arttırıyor?
  • Daha fazla, forma/ ürün satıyor?
Twitter hesabı olan bir marka iseniz, yukarıdaki soruları kendiniz için uyarlayabilirsniz. Yanıtlarınız da neyi sorgulamanız gerektiğini gösterir. Göremezseniz, bana sorun.

Kısaca işinize yarıyor mu?
Bu işlerin sadece bir kısım ajansların şişirmesi ve satılacak bir ürün olarak pazarladığını biliyoruz, değil mi?.


KAYNAK: http://www.sunipeyk.com/twitterda-trending-topic-olmanin-faydasi-olsa/

Hatta ardından bu yazıyı da okumak isteyebilirsiniz:

http://www.sunipeyk.com/twitter-gundeminin-trend-topic-arkasindaki-sir/




Peki Troll ne alaka?




Gelelim benim rahatsızlık duyduğum olaya. Bazı insanlar, TT olabilmek için çeşitli yollara başvuruyorlar. Kimi zaman bir okul projesi oluyor bu, kimi zaman da internette belirli bir grup, ya da komik bir arkadaş grubu. Bazen sadece polemik yaratmak için olduğu da açıkça görülüyor. Kimi zaman da ünlülerin ölümleri, sahte haberleri veya magazinde olay yaratan, yaratabilecek bilgiler de paylaşılıyor. Bu TT'ler, genelde bir tarafın hoşuna gidip başka tarafların hoşuna gitmeyecek başlıklarla paylaşılıyor. En son bugün (11.11.2012) böyle bir TT'ye rastladım:


Bu nasıl bir başlıktır? Yani bunun gibi pek çok "aşırı uçlarda" ve "özellikle polemik yaratmak" için TT'de olması sağlanan pek çok başlığa her gün rastlamamız mümkün. 

Eskiden sahte haberleri Zaytung ya da komedi bloglarından okurduk. İnsanlar forum ya da benzeri yerlerde sadece kendilerini alakalı hissettikleri başlıkları takip edip, sadece oralarda yorum yapardı. Şimdi burada bu başlıklar o gündemi takip eden herkesin gözleri önünde ve daha fazla insana ulaştığı için böyle başlıkları görme, bu başlıklara yorum yazma ve hatta bu yollarla kavga etme gibi pek çok şeye rastlayabiliyoruz. Tartışma programları gibi, birbirine laf sokma çabası, ben de bu konuda bunu düşünüyorum diye yazan ben dahil pek çok kişi var Twitter'da. Bu Troll diye bahsettiğim başlıkları açanlar da onları aynen böyle izliyor:




"Bakın! Bir başlık yarattık ve gündeme oturduk" diyen pek çok kişiye rastladım. Daha önce de dediğim gibi, bu kişiler genellikle ya okul projesi ya da bir iddia üzerine, ya da sadece zevk olsun, insanlar birbirine girsin diye bakıyorlar. Bence bu "Troll" içeriklerle paylaşılmış şeyeri görüp itibar etmemek, en iyisi olacaktır. Böylelikle "Bu içerik ne ya?" demeyip, onları gündemden uzakta tutabiliriz.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder